N.Ö.J.
Norra Östergötlands Järnväg 
N.Ö.J. 
Norrköping - Örebro 1876 -1962

 
Järnvägen byggs ut

År 1889 påbörjades utbyggnaden av järnvägen med en bansträckning från Pålsboda till Örebro. Den invigdes den 4 januari 1901. Om man åkte 7.28 från Pålsboda var man vid Örebro södra 9.10. År 1906 kunde hastigheten ökas till 35 km/tim.
 

Infarten till Pålsboda station

Rälsbuss på väg in mot Pålsboda station. 
Från vägbron 1962


Foto: Stig Olof Johansson


Vändskivan i Pålsboda, med det sista tåget 1962.
Foto: Gunnar Hjalmarsson 1962
Pålsboda station

Anslutningen av järnvägen vid Pålsboda blev ett stort bekymmer. Järnvägsstyrelsen ville ej godkänna en korsning i plan vid Pålsboda med stambanan. Man måste dra spåret under denna linje. Det medförde att tåget kom in i Pålsboda och skulle ut därifrån åt samma håll. Loket måste vändas på en vändskiva och sedan kopplas på i andra änden av tåget.
 


Foto: Lånat av Järnvägarnas Museieförening, Linköping
Tarsta station

Tarsta station lades ner i mitten av 50-talet och ersattes med en hållplats. Det fanns också en hållplats vid Tarstaborg.


Foto: Lånat av Järnvägarnas Museieförening, Linköping
Sköllersta station, väntsalen.

Foto: Sam Lindskog
Kvismare station

Kvismare station som låg vid fågelsjön Kvismaren översvämmades ibland. Det här är 1924.

 

Öby kulle

Rallarlaget som samlats runt ett lok med Öby kulle i bakgrunden.


Fortsättning följer

Tillbaka