Järnvägen byggs ut
År 1889 påbörjades utbyggnaden av järnvägen
med en bansträckning från Pålsboda till Örebro. Den
invigdes den 4 januari 1901. Om man åkte 7.28 från Pålsboda
var man vid Örebro södra 9.10. År 1906 kunde hastigheten
ökas till 35 km/tim.
|
Infarten till Pålsboda station
Rälsbuss på väg in mot Pålsboda station.
Från vägbron 1962 |
|
Foto: Stig Olof Johansson |
Vändskivan i Pålsboda, med det sista tåget
1962.
Foto: Gunnar Hjalmarsson 1962 |
Pålsboda station
Anslutningen av järnvägen vid Pålsboda blev ett stort
bekymmer. Järnvägsstyrelsen ville ej godkänna en korsning
i plan vid Pålsboda med stambanan. Man måste dra spåret
under denna linje. Det medförde att tåget kom in i Pålsboda
och skulle ut därifrån åt samma håll. Loket måste
vändas på en vändskiva och sedan kopplas på i andra
änden av tåget.
|
|
Foto: Lånat av Järnvägarnas Museieförening,
Linköping |
Tarsta station
Tarsta station lades ner i mitten av 50-talet och ersattes med en hållplats.
Det fanns också en hållplats vid Tarstaborg. |
|
Foto: Lånat av Järnvägarnas Museieförening,
Linköping |
Sköllersta station, väntsalen. |
|
Foto: Sam Lindskog |
Kvismare station
Kvismare station som låg vid fågelsjön Kvismaren översvämmades
ibland. Det här är 1924.
|
|
|
Öby kulle
Rallarlaget som samlats runt ett lok med Öby kulle i bakgrunden. |
|